Friday, March 29, 2013

Resepi Bubur Bayi Paling Sedap

Hahaha poyo je puji masakan sendiri sedap
tapi memang sedap weh, sampai aku yang makan separuh bubur tu
da hilang separuh stok bubur Azeem. hahahaha

ok. kali ni aku share resepi bubur ikan bilis bersayur. erk.. blasah je lah nama ape pon.
bubur ni sesuai bagi kat bayi yang berusia 8 bulan keatas ye
sebab masa ni da boleh da nak introduce daging, ikan, ayam etc, etc

ingredientnya simple dimple je
Beras - setengah cawan
ikan bilis - sejemput, cuci bersih supaya kurang rasa masin
Butter - sikit je, nak buat menumis
bawang putih - sikit je, untuk tumis je. bertindak sebagai penyedap bubur nanti
Sayuran - suka hati korang nak letak sayur ape, aku letak, brokoli, carrot, kacang buncis dan kentang
air - ikut suka nak letak banyak mana, janji nasi menjadi bubur

untuk kekdahnye, layan gambar ye

Panaskan butter/minyak dan tumis bawang putih

masuk ikan bilis dan tumis sekejap

masuk beras, gaul kejap je.

masuk air ye puan-puan. dan biarkan nasi menjadi bubur.

kentang, carrot, brokoli, kacang buncis

bila nasi dah menjadi bubur, masuk sayur

udah siap


pastu blend ye, aku suka guna chopper sebab senang nak cuci

da blend dan sedia dimakan. kecur air liur aku

ok tu je.. da siap yang super duper simple yet sedap meletop
cer buat and bagi kat anak.. sure mintak tambah punya

anisfuad
xoxo

17 comments:

  1. Nih kalau smpan dlm peti than bape lame yerk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Ann, sori lamnat reply ye..

      tahan seminggu gitu la.. sebab saya chill je. kalo frozen mahu dalam sebulan gitu.

      Delete
  2. salam..saya ambil resepi ye..alhamdullilah baby saya mkn pagi tadi..saya just bagi dia cerelac tp bila die da msuk 10 bulan n da ade gigi, kesian plak tgk die mkn cerelc je.jdi saya buat bubur ayam kosong.. tp die nak loya mkan.. tp pagii tadi saya ikut resepi awak ,x sangka die makan..haha..tenang ckit..mlm td saya buat puri epal bagi die,, x thu lg reaksi mcmman..hehehe..any way..tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah.
      InsyaAllah mesti dia suka puri epal tu.

      Delete
  3. Hi salam kenal,

    esok hari cuti, nak try lah resepi ni.. tenkiu :)

    ReplyDelete
  4. Assalam. Thanx atas perkongsian ni...nmpak sedap jer bubur baby tu. Ingat nk try. Btw, nak tnya chooper tu menarik jer hehe. Ingat nak beli satu...harga ok tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry sebab lambat reply..

      harga chopper tu kalau tak silap saya dalam RM150++ rasanya.

      Delete
  5. memang nampak menyelerakan sampai mak nye pon makan bubur tu..
    tq for the resepi :)

    ReplyDelete
  6. salam... mintak resepi sket..bby sy nk msuk 6 bln da... tpi xtaw lg nk msk bubur sedap cmne.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ain,
      sorry lambat reply..
      slalunya bubur untuk 6 months ni perisanya adalah dari sumber natural. contohnya.. buah-buahan. itu pon dah cukup bagi bubur baby tu sedap.
      Ain boleh cuba tengok my older posts. saya ade post few recipes untuk 6 months old baby..
      good luck

      Delete
  7. Salam..nak tanye tang butter tu..guna butter ape yer..tks

    ReplyDelete
  8. Salam..nak tanya tang butter tu guna butter ape yer..takut plak nk guna sembarangan butter utk baby..tks
    Anyway, tks 4 info

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daj's Mommy
      any butter will do dear. marjerin pon boleh, minyak masak biasa pon boleh

      cuma saya pakai butter sebab nak bagi ade rasa lemak-lemak sikit. baunya pon best

      Delete
  9. ble letak garam x..sebab dgr cite garam xble bg baby lg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo tak, saya yak bubuh garam. kebanyakan perisa untuk bubur saya ni datangnya dari bahan-bahan di dalam bubur itu sendiri

      Delete
  10. apa ek yang boleh bagi perasa untuk bubur bayi..sebab sy difhmkan pemberian garam dlm makanan bayi xsesuai tuk bayi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bahan-bahan dalam bubur tu sendri dah cukup memperisakan bubur baby, tak perlu tambah garam or gula.

      lagipon memnag tak boleh letak garam gula pon.. cukup setahun umur boleh lah

      Delete