Saturday, April 3, 2010

Azfar's First Food

Ku soooo excited.. Azfar dah boleh makan. After six months minum susu je... he finally can take solid food. Saya ingat2 lupa pengalaman masa first bagi solid food kat Athirah.. so i did some study againnn...

and these are what i found:-

First week : lunch only, menu: bubur nasi + susu sahaja

Bubur nasi sedia untuk dibekukan

Second week : lunch only, menu: start introduce fruit or vege puree. setiap jenis puri hendaklah diberikan selama 4 hari berturut2 barulah boleh tukar kepada puri yang lain. ini supaya kita dapat tahu samada baby kita alah (elergic) atau tidak dengannya dan supaya baby dapat menyesuaikan rasa setiap puri.

Third week :
baru la baby boleh makan 2 kali sehari, breakfast dan dinner

Fourth week :
now... your baby can have their meals 3 times, breakfast, lunch and dinner.

kebanyakan menu, saya ambil dari web homemade baby food and wholesome baby food. cuma saya adjust-adjust skit sebab nak cater dengan asian taste. Nanti anak jadi selera mat salleh.. parah jugak tu, mak dia pandai masak kampung je... western ni tak pandai lee kawe. heheheh

Alhamdulillah, Azfar ok je bila diberi bubur nasi dengan susu... Lagaknya macam orang yang dah biasa makan....

9 comments:

  1. salam anis, saya suka le tengok blog anis, bagus2 resepi solid food tu, saya dapat belajar banyak perkara lagpun, saya baru je nak bagi anak belajar makan cikit2, tengok cara penyediaan anis memang menarik dan simple senang saya nak ikut!! tima kasih kerana share with us!! moga pahala berpanjangan, amin!!

    ReplyDelete
  2. Hajar.

    saya pon nak ucap terima kasih sebab berj=kunjung kat blog saya ni.

    ada ilmu kita share-share.. kan Sharing is caring.. hehehe. TQ dear for your pray.

    ReplyDelete
  3. anak saya pun baru nak masuk 6bulan.. pening2 lalat jugak pasal solid food ni.. kt cni bleh blajar banyak info berguna.. tq ya. nice blog!

    ReplyDelete
  4. Imaan09: sukenya saya bila blog saya dapat memberi info untuk mommies.. ade ilmu sikit, elok dikongsi bersama kan. Thank you very much.

    ReplyDelete
  5. Salam KakAnis, infOrmative sunggOh blog akak nie..nak tanye sket,solid food (eg bubor,fruit & vege puree) tu yg instant or homemade? thanks for sharing..

    ReplyDelete
  6. anis, boleh share x macam mana nak buat bubur nasi + susu as dlm pic tu? my lil kid nak masuk 6mth next week.. excited nak bagi 1st food! my kid exclusively bf.

    ReplyDelete
  7. So sori... lupa nak reply.. lama betul kan...

    Aini : semua yang saya buat tu homemade.. takde instant-instant.

    Anonymous : buat bubur nasi berasingan, bila nak makan, panaskan bubur tu dan campur susu. kena habiskan, kalo tak abis, buang tau..

    bubur nasi just plain bubur nasi, hanya beras + air

    ReplyDelete
  8. salam..kak tq share blog ni..nice tips..

    ReplyDelete
  9. as salam kak..

    anak perempuan sya akan mula solid food bulan depan..terima kasih atas panduan & resepi makanan..

    terima kasih byk2

    ReplyDelete